Tibor is onderzoeker in hart en nieren

 

Eerder deze maand begon Tibor Rongen als onderzoeker bij MuConsult. Tibor is onderzoeker in hart en nieren en is naast zijn baan als onderzoeker bij MuConsult ook nog druk bezig met het afronden van zijn PhD. In dit artikel vertelt hij je daar alles over.

 

“Ik heb eerst een HBO-studie Ruimtelijke ordening en planologie gedaan, gevolgd door een pre-master en master Planologie en Spatial Planning met een specialisatie in stedelijke en regionale mobiliteit. Tijdens het schrijven van mijn masterscriptie kwam ik erachter dat ik onderzoek doen erg leuk vond en ging ik op zoek naar een promotieplek. Die vond ik in Groningen aan de faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, waar ik onderzoek gedaan naar de ov-voorzieningen op het platteland. En dan met name naar hoe we ervoor kunnen zorgen dat verschillende vervoersmodaliteiten met elkaar geïntegreerd kunnen worden. Door ze te integreren kunnen we een efficiënter vervoerssysteem organiseren dat aan de ene kant de bereikbaarheid op platteland verbetert en aan de andere kant kunnen we efficiënter omgaan met publieke middelen. 

Mobiliteitshubs

Toen ik in 2020 mijn onderzoek begon, stond de mobiliteitshub als nieuw concept in de belangstelling van de vervoerswereld. Maar wat maakt de ‘hub’ nieuw? En in hoeverre komt het concept overeen met bijvoorbeeld stations, haltes, P+R’s die we al kennen?  Daarvoor onderzochten we de geschiedenis van knooppuntenbeleid in Nederland, vanaf 1960 tot 2020.  Een kansrijk type was de plattelandshub, waarbij buslijnen niet langer door kleine kernen meanderen, maar via gestrekte lijnen rijden en op hubs worden aangevuld met deelvoertuigen, vraagafhankelijk vervoer of de privéfiets of -auto. 

 We zijn toen gaan kijken hoe het aanbod op een hub tot stand komt in samenwerking tussen verschillende partijen. Bijvoorbeeld: een busmaatschappij de verhoogt de frequentie op een hub, in hoeverre is een deelaanbieder dan geneigd om meer deelfietsen neer te zetten?  Dit bleek lastig in de praktijk: de businesscase voor deelvervoer is lastig sluitend te krijgen, OV is gebonden aan langlopende concessies en de verantwoordelijkheid voor het beleid is versnipperd over verschillende overheden.  

Publieke Mobiliteit

Daarom zijn we op regionaal niveau verdergegaan en met een case study in Groningen-Drenthe en Zeeland – twee regio’s die veel inspanningen leveren rondom publieke mobiliteit. Met een sociale netwerkanalyse brachten we betrokken partijen en hun beschikbare middelen in kaart.  Met deze probleemanalyse in de hand verkenden we in de het laatste artikel verschillende organisatorische oplossingen om basisbereikbaarheid op het platteland te bieden. Dit roept de vraag op of effectieve governance van het OV op het platteland volstaat met aanpassingen aan de huidige structuur, bijvoorbeeld flexibele subsidies, of dat er juist structurele veranderingen nodig zijn zoals multimodale concessies. 

Terwijl ik de laatste hand leg aan mijn proefschrift ben ik met veel plezier gestart bij MuConsult, waar ik direct betrokken ben bij uitdagende projecten rondom monitoring en evaluatie van mobiliteitsbeleid. Daarnaast krijg ik de ruimte om me te oriënteren op nieuwe onderwerpen.” 

  

Tibor Rongen is onderzoeker in hart en nieren
 

Tibor verwacht in de komende maanden zijn promotieonderzoek af te ronden. Wil je er meer over weten? Neem gerust contact op. 

Tibor Rongen

Tibor Rongen

Onderzoeker bij MuConsult

MuConsult is adviseur mobiliteitsvraagstukken voor de overheid.

 

Adres

UTRECHTSEWEG 24
3811 NB AMERSFOORT
Postbus 2054
3800 CB Amersfoort

Contact

(033) 465 50 54
sollicitatie@muconsult.nl

 

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten