Werken bij MuConsult –
Een paar maanden geleden is Paul Plazier bij MuConsult aan de slag gegaan als adviseur mobiliteit. Hij vertelt je hier meer over wie hij is en wat er zo leuk is aan werken aan mobiliteit in steden.
“Ik ben van huis uit planoloog. Hierdoor ben ik geïnteresseerd in de samenhang tussen ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit. Ik ben opgegroeid en heb gestudeerd in de stad Groningen, een echte fietsstad. Tijdens mijn studententijd zag ik dat er internationale delegaties naar Groningen kwamen om te zien hoe het komt dat er zo veel wordt gefietst. Toen besefte ik me dat we hier iets bijzonders in handen hebben.
Wat ook meespeelde is mijn Franse achtergrond. Mijn moeder is Française, hierdoor kwam ik al op jonge leeftijd veel in Frankrijk. Daar zien de steden er anders uit. Fietsen is daar veel minder makkelijk. Dus op jonge leeftijd vond ik dat al gek. Waarom is dit zo anders dan in Nederland? En waarom hadden mijn Franse neven en nichten al op zo’n jonge leeftijd een auto nodig? Die vraag is me altijd bijgebleven. Zo begon mijn fascinatie voor steden en actieve en duurzame mobiliteit. Want het is niet vanzelfsprekend dat er zo veel wordt gefietst en gewandeld. Hoe kun je steden zó inrichten dat mensen zich er op een actieve en gezonde manier blijven verplaatsen?
Mobiliteit in steden
Ik ben opgegroeid in de stad en voel me een stadsmens. Ik ben gefascineerd door hoe steden gegroeid zijn naar hoe ze vandaag zijn. Nu ligt er in Nederland een verstedelijkingsvraagstuk. We zijn een dichtbevolkt land en de komende jaren moet er nog meer gebouwd gaan worden. We zien nu al dat ons mobiliteitssysteem in sommige steden tegen zijn grenzen aanloopt. Terwijl ditzelfde systeem buiten de steden soms juist niet kan voldoen aan de behoefte van mensen. Hoe kunnen we al die extra mensen en woningen die er moeten komen een plek geven, en dat op zo’n manier dat duurzaam verplaatsen het uitgangspunt wordt en blijft?
Actieve mobiliteit als basis
Dan kun je denken aan slimme oplossingen, zoals hub-ontwikkelingen, deelmobiliteit, en het promoten van de elektrische fiets. Maar ook werken, winkelen en recreëren dichter bij huis. Ik vind dat actieve mobiliteit de basis moet zijn, het moet het eerste zijn wat in mensen opkomt. Je moet mensen niet dwingen de auto te laten staan, maar met slim beleid zorgen dat dit een logische keuze wordt. Dat betekent dat je de stad en de infrastructuur daarop moet aanpassen. Gemengde wijken met voorzieningen om de hoek, en een ruime keuze uit verschillende vervoerswijzen. Zo wordt het voordehand liggend, dat je de auto laat staan en kiest voor fietsen, lopen of openbaar vervoer.
Ik hoop bij MuConsult veel te gaan doen op dit onderwerp: het stimuleren van actief en duurzaam vervoer en uitdenken van slim beleid. Daar hoort ook onderzoek bij: waarom reizen mensen zoals ze reizen? Zouden ze het anders willen? En hoe kan dat mogelijk worden gemaakt?
De verstedelijkingsopgave is gewoon erg boeiend. We moeten steeds meer met steeds minder ruimte. In een stad wordt niet alleen gewoond en gewerkt. Je wilt er kunnen verblijven, op het terras, in het groen en aan het water. Sporten, museumbezoek, naar evenementen. Al die belangen, dat fascineert mij. En er gaat al heel veel goed, maar we moeten ook zorgen dat het goed blijft gaan.”
Paul Plazier
Adviseur bij MuConsult