Werken bij MuConsult –
Zes jaar geleden begon Ramon Peters als onderzoeker bij MuConsult. En met veel plezier werkt Ramon nog steeds bij Mu. Want, zoals hij zelf zegt:
“Het leukste aan werken bij Mu is de variatie aan verschillende onderwerpen waar we aan werken.”
“ Ik kwam bij Mu binnen voor mijn afstudeeropdracht. Ik deed onderzoek naar de modellering van routekeuze verkeersmodellen. Destijds was dat in ons model de HOV-scanner. Nu noemen we het de VervoerWaardeVerkenner, een model waarmee we de effecten kunnen berekenen van maatregelen op het gebruik van het openbaar vervoer. Ik merkte al snel dat dat Mu een organisatie is waar ik enorm veel kan leren en mijn expertise kan inzetten. Ik was ontzettend blij toen ik door Mu werd gevraagd om te blijven na het afronden van mijn studie!
Ik voelde me al snel thuis bij Mu. Als junior word je goed begeleid en heb je genoeg senior collega’s die je graag verder helpen als je het even niet weet. Ook word je gestimuleerd om dingen zelf uit te zoeken en je mening te vormen over bepaalde onderwerpen.
Favoriete project
In de zes jaar ik bij MuConsult werk zijn mijn werkzaamheden een beetje verschoven van werkveld. Ik ben begonnen als onderzoeker bij het cluster Data en Modellen. Daar deed ik projecten zoals het verbeteren van knooppunten als onderdeel van BeterBenutten. Na een tijdje gingen mijn interesses en werkzaamheden richting het werkveld van het Openbaar Vervoer. Mijn favoriete project uit de laatste vijf jaar is het onderzoek naar het versnellen van tramlijn 1 die loopt van Delft naar Scheveningen. Dit project bevatte een mooie combinatie tussen data-onderzoek aan één kant en advies aan de andere kant. We hebben in het project gekeken naar halteertijden, de gemiddelde snelheid op de verschillende delen van het traject. En ook: hoe lang staat een tram stil en welke variatie zien we hierin. Daarnaast hebben we ook de trambestuurders gesproken. In dit soort onderzoeken kan ik mijn ei kwijt.
Ik heb eigenlijk nooit zonder projecten gezeten. MuConsult is een gevestigde naam in het veld en er komen steeds weer nieuwe opdrachten en uitvragen onze kant op. Dat is fijn. In het begin heb je zelf geen verantwoordelijkheid voor het binnenhalen van projecten. Dat doen de meer senior collega’s. Wel word je vanaf dag 1 betrokken bij de uitvragen die we krijgen. Je input hierbij is belangrijk en bepaalt mede hoe je werk er voor de komende periode uit gaat zien.
Wat mijn rol zo uitdagend maakt?
Naast de variatie aan onderwerpen vind ik de afwisseling in mijn werkzaamheden het interessantste aan mijn werk. Ik vind het leuk om elke keer iets nieuws op te pakken. Bij mijn vorige werkgever hadden we projecten met een doorlooptijd van drie jaar en was elke dag hetzelfde. Daar vond ik geen voldoening meer in. Dit was de reden om destijds te starten met de master Transportation engineering and Management. Ook tijdens de coronacrisis loopt het werk door. We hebben extra werk gehad aan ‘studentenaanpakken’. In Utrecht bijvoorbeeld hebben we gekeken naar in hoeverre studentenreisstromen passen in het ov. Erg interessant.”

Ramon Peters
Adviseur Openbaar Vervoer