Werken bij MuConsult –

 

Als je bij MuConsult werkt, kan het zo maar zijn dat je tijdelijk bij opdrachtgevers gedetacheerd wordt. Adviseur Robbert Slavenburg is voor 24 uur per week gedetacheerd bij de gemeente Amsterdam. In dit artikel vertelt hij je alles over zijn detachering bij Programma Autoluw van de gemeente Amsterdam.  

Agenda Autoluw 

“Amsterdam is een bescheiden wereldstad met een grote aantrekkingskracht. Naast dat er veel mensen wonen en werken, trekken er jaarlijks ook nog eens veel toeristen naar de stad. Amsterdam kan alleen een succes blijven als iedereen zich in de stad thuis voelt. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er 27 maatregelen geformuleerd. Hierbij kun je denken aan zowel zoete als zure maatregelen. De pilots, proeftuinen en projecten zijn onder te verdelen in de volgende categorieën: meer en betaalbaar openbaar vervoer, deelfietsen en -auto’s, slimme en duurzame logistiek, intelligente toegang, circulatiemaatregelen en parkeerplaatsen opheffen.  Dit doet de gemeente Amsterdam in de Agenda Amsterdam Autoluw.

Gedetacheerd bij gemeente Amsterdam, hoe is dat? 

Ik ben in november 2019 begonnen als projectsecretaris bij de gemeente Amsterdam. Deze rol wordt almaar uitgebouwd, waardoor ik op dit moment werkzaamheden uit voer in het werkgebied van een projectbeheerser. Daarmee ben je de rechterhand van een overall projectmanager door het bijhouden van planningen, financiële administratie, risicomanagement en mijlpalen, actielijsten en verslagleggingen. Daarnaast draag ik ook zorg aan het coördineren van de monitoring en evaluatie van de proeftuin en de ketentest voorafgaand aan de proeftuin. In de ketentest testen we alle (technische) onderdelen vóór de start van de proeftuin die nodig zijn om de proeftuin succesvol te laten zijn. Daarbij geef ik de overall projectmanager informatie, zodat hij daarop sturing kan geven. Deze werkzaamheden verricht ik voor de proeftuin intelligente toegang Oudezijde. 

Proeftuin intelligente toegang Oudezijde 

De proeftuin Intelligente toegang Oudezijde focust op (verkeers)overlast in de binnenstad van Amsterdam. Vooral tijdens de weekendnachten is er veel verkeer dat (onnodig) rondjes rijdt. Bijvoorbeeld taxi’s. Samen met bewoners en ondernemers zijn er maatregelen bedacht om het rondjes rijden te verminderen. In 2018 zijn hier fysieke obstakels voor geplaatst zoals één verzinkbare paal en diverse rood-witte klappaaltjes in de buurt. Uit de evaluatie van de pilot bleek dat deze maatregelen effectief waren, maar dat dit wel ten koste ging van de bereikbaarheid van de wijk. De fysieke obstakels zijn namelijk gevoelig voor storingen en aanrijdingen. Door storingen konden bijvoorbeeld de nooddiensten ook het gebied niet inrijden. Onder andere hierdoor werd er aanbevolen om de maatregelen slimmer in te richten.  

Dit gaan we doen door het inzetten van camerahandhaving in straten waar het verboden is om in te rijden zonder een ontheffing. Door deze slimme manier van toegang verlenen, kunnen we verkeersstromen digitaal managen om onnodig verkeer te weren. Taxichauffeurs kunnen zich aanmelden via portalen of bewoners en ondernemers uit het gebied kunnen hun bezoek aanmelden. Doen ze dit niet, dan krijgt men een waarschuwingsbrief op de (digitale) mat in de waarschuwingsperiode of een boete in de beboetingsfase van de proeftuin. Dit geldt overigens alleen tijdens de uitgaansnachten op donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht. Als de proeftuin succesvol is en effectief blijkt, dan kan het uitgebreid worden tijd, op meerdere dagen of een groter gebied waarvoor een ontheffing nodig is.  

“Het is erg tof om met innovaties in de mobiliteitswereld bezig te zijn” 

Het leuke aan mijn opdracht is dat ik langdurig met een projectteam werk aan een proeftuin dat pionierend is voor de stad en dicht bij de belanghebbenden uit de omgeving ligt. De proeftuin komt letterlijk op straat te staan om de leefbaarheid van de binnenstad te vergroten. Door klankbordgroep bijeenkomsten en een mailbox zijn wij altijd bereikbaar voor bewoners, ondernemers en hoteleigenaren uit het gebied. Daarmee zorgen we ervoor dat we met elkaar het best mogelijke resultaat kunnen halen. Dat is overigens niet altijd gemakkelijk, want iedereen heeft zo zijn of haar eigen belangen. De gemeente Amsterdam vertegenwoordigt het collectieve belang van de stad en dat strookt niet altijd met de persoonlijke voorkeur van een bewoner of ondernemer. Daardoor moeten er soms harde (politieke) beslissingen worden gemaakt om het beste voor iedereen voor elkaar te krijgen. Dat zijn die zure maatregelen die ik eerder al noemde. 

Naast de belangen uit de omgeving heeft ook de Amsterdamse politiek natuurlijk een belangrijk invloed op de proeftuin. Deze verschillende belangen maken het project nog net iets interessanter! En wat betreft de intelligente toegang: dat is nou echt een innovatie in de mobiliteitswereld. Het grote intelligente toegangsnetwerk dat wij gaan maken is nog nergens in Nederland toegepast. Het is erg tof om met innovaties in de mobiliteitswereld bezig te zijn.” Want bij een positieve evaluatie kan deze vorm van selectieve toegang in andere gebieden in Amsterdam, en in Nederland, worden toegepast om de leefbaarheid van (binnen)steden te vergroten.  

 

Nieuwsgierig geworden?

Wil je meer weten over de detacheringsopdracht van Robbert? of ben je benieuwd naar zijn ervaringen als werknemer bij MuConsult? Neem dan contact op met Robbert hem een mailtje te sturen.  

Robbert Slavenburg

Robbert Slavenburg

MuConsult is adviseur mobiliteitsvraagstukken voor de overheid.

 

Adres

UTRECHTSEWEG 24
3811 NB AMERSFOORT
Postbus 2054
3800 CB Amersfoort

Contact

(033) 465 50 54
sollicitatie@muconsult.nl

 

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten